Rejestracja telefoniczna: +48 607 366 394

© 2020 created by ArtFactory

Strona główna

CO TO JEST PNF?

PNF, czyli Proprioceptive Neuromuscular Facilitation – w tłumaczeniu z ang. oznacza proprioceptywne torowanie nerwowo-mięśniowe. Ćwiczenia, stosowane w tej metodzie mają na celu zwiększenie siły mięśniowej i zakresu ruchów w stawach.

PNF wykorzystuje w terapii najmocniejsze partie pacjenta do uzyskania aktywności ruchowej w obszarach słabszych, bądź uszkodzonych. Efektem terapii metodą PNF jest maksymalne pobudzenie ekster- i proprioreceptorów znajdujących się w ciele oraz różnych obszarach kory mózgowej.

JAK TO WYGLĄDA?
Ruchy stosowane w tej metodzie od
bywają, pod kontrolą fizjoterapeuty, się w trzech płaszczyznach, zgodnie z naturalną pracą mięśni i stawów. Wymusza to zaangażowanie maksymalnej ilości włókien mięśniowych. Wzorce ruchowe powtarzane są wielokrotnie, może to przywrócić przewodnictwo nerwowe w uszkodzonym obszarze. Terapia metodą PNF postrzega pacjenta całościowo. Nie ogranicza się tylko do pracy z niesprawną częścią ciała, ale wykorzystuje w terapii również zdrowe regiony ciała. Jest bezbolesna

Korzyści z leczenia metodą PNF:

• pacjent jest partnerem fizjoterapeuty – to on określa zakres i granice działania oraz ustala cele terapii, terapeuta jest doradcą, więc pacjent zachowuje dobrą motywację i jest pozytywnie nastawiony do współpracy,
  • pozytywne rozpoczęcie terapii – uruchamia się części ciała z dala od faktycznego miejsca dysfunkcji, co buduje w chorym wiarę we własne siły bez obawy o wystąpienie bólu,
  • PNF znajduje funkcjonalne rozwiązania dla problemów ruchowych dnia codziennego pacjenta,
  • chroni pacjenta przed samoistną, patologiczną kompensacją,
  • terapia jest bezbolesna,
  • stanowi silną stymulację wielu zmysłów (aktywizowany jest wzrok, słuch, receptory dotyku, równowagi, czucia głębokie),
  • zapewnia poziom bezpieczeństwa wynikający z integracji zabiegu z diagnostyką,
  • ma niewielkie wymagania sprzętowe.

Wskazania do stosowanie terapii metodą PNF:

1. Neurologiczne:

• przebyte incydenty naczyniowe Ośrodkowego Układu Nerwowego jak udary mózgu i przebyte krwotoki.
  • choroby powodujące zaburzenia w utrzymywaniu równowagi,
  • choroby które powodują upośledzenie stereotypu chodu,
  • stwardnienie rozsiane (SM),
  • oraz choroba Parkinsona.

2. Ortopedyczne:

• pacjenci pooperacyjni, przy zaburzeniach funkcji mięśni w postaci niedoboru masy oraz siły mięśniowej,
  • choroby mięśni szkieletowych (dystrofię, zaburzenia metaboliczne, zmiany zapalne),
  • złamania i zwichnięcia,
  • uszkodzenia tkanek miękkich aparatu ruchu: mięśni, ścięgien, więzadeł, torebek stawowych,
  • zaburzenia tzw. propriocepcji jako następstwo doznanego urazu tkanek miękkich,
  • zaburzenia prawidłowej postawy,
  • bóle kręgosłupa segmentu szyjnego, piersiowego oraz lędźwiowo-krzyżowego,
  • neuralgie nerwu trójdzielnego oraz twarzowego,
  • zaburzenia funkcji wegetatywnych (oddychanie, połykanie, artykulacja),
  • leczenie stawów hipermobilnych - stabilizacje stawów kręgosłupa oraz kończyn.

Przeciwwskazania do stosowania metody PNF

Nie stwierdzono.
Wszystko zależy od wytrzymałości i chęci do ćwiczeń pacjenta

Rehabilitacja Łask